SvenskaEnglishDeutsch
Mauritzberg fest och bröllop

Planeringshjälp för ert bröllop på Mauritzberg

Att planera sitt bröllop är både roligt och krävande. Men vi på Mauritzberg finns till hjälp. Sedan 1992 arrangerar vi 20–25 bröllopsfester varje år. Dessutom har vår personal erfarenhet av mer än 500 fest- och bröllopsarrangemang!

Här är en ”kom ihåg”-lista, som gör planeringen lite lättare. Alla uppgifter står i kronologisk ordning. Vissa ordnar ni själva; annat står vi gärna till tjänst med.

Lycka till med bröllopsplaneringen!

1. Boka bröllopsdatum

Välj datum för bröllopet minst sex – men helst 12 månader – i förväg. Då är ni på den säkra sidan, för att kunna boka det ni vill.

2. Planera antal gäster

Hur många blir ni? Våra lokaler har olika storlek och olika utseende. Greve Bondes matsal rymmer max 52 personer, Norra flygeln (en matsal i vinkel) rymmer drygt 80, Slottsgalleriet (en fristående byggnad vid slottsgrinden) rymmer cirka 125 personer, beroende på möblering. Vid sällskap över 50 personer, rekommenderar vi i första hand Slottsgalleriet som middagslokal.

3. Boka Mauritzbergs kapell

Vill ni viga er i Mauritzbergs eget kapell? Så gärna! Kapellet ligger vid slottsbryggan och rymmer max 70 personer.

4. Boka transport i veteranbil, lyxbil eller hästskjuts

Kanske väljer ni att gifta er i en annan kyrka? Vi ordnar transporten till Mauritzberg, enligt era önskemål.

Punkterna 5 till 10 kan vi också hjälpa till att ordna.

5. Boka präst och kantor
6. Boka solosång eller annat framförande
7. Skicka inbjudningar
8. Ordna fotografering
9. Ordna håruppsättning
10. Beställ brudbukett

11.  Bestäm tidpunkt för vigsel

Vi rekommenderar 15.00 eller 16.00 för att det inte ska bli för tidigt på dagen samt för att festen ska komma i gång så snart som möjligt efter vigseln.

12.  Välj meny

Ni kan välja från våra festmenyer som har flera olika alternativ. Menyn kan bestämmas senast sex veckor före festen.

13. Välj drycker

Vi rekommenderar gärna passande dryck till er meny från vår vinlista.
På grund av alkohollagen finns tyvärr inga möjligheter att tillåta medhavd alkohol på Mauritzberg.

14.  Beställ bröllopstårta

Det är en gammal tradition att efter bröllopsmiddagen servera bröllopstårta.
Vi anlitar en duktig konditor som är specialist på bröllopstårtor.

15. Ordna blomsterarrangemang

I våra bröllopspriser ingår normala blomsterarrangemang i kapellet, men ni får givetvis välja färger. Väljer ni att beställa brudbuketten genom vår förmedling, så blir det 100 procent färganpassning till övriga blomsterdekorationer.

16.  Planera sittning och bordsplacering  

Vi hjälper er med olika alternativ beroende på hur många ni blir.

17.  Öppna paket

Presenter får ni säkert en hel del av era gäster. Vi rekommenderar att ni inte har så kallad allmän paketöppning – den tar nämligen mycket lång tid! De flesta väljer att antingen låta någon bekant öppna paketen under middagen, eller att helt enkelt öppna dem i lugn och ro dagen efter!

18. Minutprogram för bröllopsdagen

Ni kan räkna med att bröllopsdagen tidsmässigt kan se ut som följer, om ni väljer klockan 16.00 som tid för vigselakten. Under förmiddagen och fram till ca 15.00 kan ni ordna med håret, kläderna och fotograferingen, samt få lite mat i magen. Det blir en lång dag. Dessutom ger ni era gäster gott om tid att få något att äta, klä om och göra sig klara för bröllopsfesten.

16.00 Vigsel
En normal vigselakt i kapellet tar 25–35 minuter. Därefter gratuleras brudparet utanför kapellet, det kanske kastas lite risgryn/solrosfrön, och det blir också tid för släkt och vänner att fotografera.

17.00 Brudskål

18.00 Middag
En normal bröllopsmiddag tar omkring 3 timmar, om man äter en trerätters meny och är cirka 60 personer.

En viktig person på middagen är toastmastern. Hon/han håller i talens ordning är  kontakt mellan serveringspersonal och gäster, så att allt flyter fint. Toastmastern bör placeras strategiskt vid bordet för att kunna ha en bra översikt över gästerna och serveringsdörren.

21.00 Dags att sträcka på benen
Gäster och brudpar reser sig, minglar och har det bra under 30–45 minuter. Under tiden möbleras det om och dukas till kaffe och tårta.

21.45 Bröllopstårta
I samband med kaffet och tårtan kan toastmastern även läsa en del telegram, det är ett bra sätt att spara lite tid under själva middagen.

22.00 Dans och andra festligheter
Efter middag och kaffe blir det dans. Hur länge bestämmer ni själva i förväg.
Vi kan hjälpa till att ordna musiken. Att använda slottets cd-spelare står fritt, men vi kan även förmedla kontakt med dj eller orkester.

Vickning eller snacks
En del bröllopsfester brukar avslutas med någon form av vickning, allt från kokt korv med bröd till Janssons frestelse. Ett gott råd är dock att inte förse gästerna med en massa "tung" mat sent på natten. Däremot kan det vara bra att under tiden som det är dans och fest tillhandahålla frukt, choklad, godis, chips och nötter, samt givetvis en del förfriskningar!

19. Bröllopsnatten

Alla dagar har ett slut, och så även er bröllopsdag …

Bröllopssviten: Vill ni övernatta på slottet? Boka vår bröllopssvit i huvudbyggnaden. Vi förser den med spetslakan, färsk frukt och mousserande vin. Givetvis kan ni få frukost på sängen, när ni för första gången vaknar som man och hustru!

Övriga gästrum: För de gäster som vill övernatta finns fyra rum i huvudbyggnaden och dessutom rum i flyglarna. Vår totala övernattningskapacitet, med maximal användning av extrabäddar och annexbyggnader, är omkring 40 personer. Men då krävs att vi samarbetar för optimalt utnyttjande av alla rum.

Incheckningstid
: Tidig tillgång till rummen prioriteras för brudpar och tärnor/best men. För övriga bröllopsgäster kan det dröja något, upp till vår ordinarie incheckningstid. Detta beror naturligtvis på hur beläggningen är kvällen innan, men vi gör allt som står i vår makt för att hinna städa så snabbt som möjligt så att rummen blir tillgängliga.

20. Beställningar

Skriv gärna ut följande lista att ha som stöd för er fortsatta planering. Att ordna klädsel, som brudklänning med mera, överlåter vi med varm hand till er själva!

Att minnas – beställningstid före vigsel

Inbjudningskort: 3–6 månader
Präst: 6 månader
Kantor: 6 månader
Dj/orkester: 6 månader
Fotograf: 3 månader
Hårfrisörska: 3 månader
Brudbukett: 1 månader
Meny: 1 månader
Drycker: 1 månader
Blommor: 1 månader
Bordsplan: 1 vecka
Övrig förtäring: 2 veckor

Kontakta oss på telefon eller e-post, så kan vi ge er en så kallad ramoffert för bröllopsarrangemang. Då kan ni bilda er en uppfattning om vad det kommer att kosta. Det exakta priset beror dock givetvis på de många val ni kan göra, till exempel när det gäller menyer, viner och andra tjänster.

Varmt välkomna till Mauritzberg!

Bröllop på Mauritzberg


Bröllop på Mauritzberg


Bröllop på Mauritzberg
YouTube
Mauritzberg AB
Mauritsbergsvägen 5
61031 Vikbolandet, Norrköping

Tel: +46(0)125 50100
E-post: info@mauritzberg.se
Webmail